Coca-Cola meest misleidende merk met ‘duur water’

Het merk Coca-Cola heeft dit jaar het Gouden Windei gekregen. Het merk ontvangt de onderscheiding voor het meest misleidende voedingsproduct van het jaar met zijn Smartwater.

Duur water

De jaarlijkse verkiezing van het Gouden Windei wordt georganiseerd door voedselwaakhond Foodwatch. Coca-Cola verkoopt zijn product slim met de slogan ‘inspired by clouds crispy smartwater’, maar volgens Foodwatch gaat het hier ‘gewoon om duur water’.

12.000 consumenten brachten online hun stem uit op het meest misleidende product van het jaar. Maar liefst een derde van hen koos voor Smartwater van Coca-Cola en daarmee ‘wint’ het product het Gouden Windei. Met de jaarlijkse Windeiverkiezing vraagt Foodwatch aandacht voor voedselfraude. Fabrikanten passen nog te vaak misleidende reclame toe om hun producten te verkopen en ze krijgen daar te veel ruimte voor.

82 cent

‘Het gedestilleerde water (water laten verdampen en vervolgens weer laten neerslaan) met wat toegevoegde onschuldige normale mineralen is moeilijk doen om niks’, zo meldt Foodwatch op de website. ‘Nou ja, niks; Coca-Cola laat je er wel voor betalen.

Voor een flesje Smartwater van 0,6 liter betaal je 82 cent, terwijl je voor een flesje huismerk mineraalwater in dezelfde winkel 39 cent neerlegt. Smartwater is per slok dus 5 keer zo duur, in plastic verpakt.’ Foodwatch raadt mensen die ‘écht inspired by clouds’ zijn aan om gewoon water uit de kraan te drinken. Het scheelt namelijk een hoop plastic en het verstoort het klimaat een stuk minder.

Honingdrop en olijfolie

De honingdrop van Venco, met 150 keer meer suikers dan honing, werd tweede in de verkiezing. Plaats drie werd ingenomen door Aldi Culinella Olijf, met slechts een vijfde olijfolie. De supermarkt liet al weten het product te zullen aanpassen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *